09 februari 2009

Telefonterror

Om ni känner igen detta inlägg har ni rätt för jag har i stort sett kopierat det jag skrev den 21 juli 2008.
Med jämna mellanrum, ibland flera gånger i veckan, blir vi uppringda av säljare från TELE2. De tar ingen hänsyn till vad klockan är eller om det är vardag eller helg. Att vi har NIXnummer som skall skydda från anrop av oönskade försäljare säger de sig inte heller bry sig om eftersom vi har enskild firma. Vi kan ju inte neka till att vi är momsredovisningsskyldiga, men det s k företaget har ingen telefon. Ofta har jag hemtelefonen kopplad till mobilen och det innebär ju faktiskt att vi får betala för deras trakasserier. Vad gör vi? Det var inte helt oväntat att det var svårt, för att inte säga omöjligt, att få tag i någon ansvarig från detta eländiga företag.Det ger inte heller något seriöst intryck när ett otal säljare från samma företag ringer efter samma nummerlistor. Har jag vänligen tackat nej till en är jag inte mer intresserad för att det ringer någon annan. Det verkar inte särskilt juste mot säljarna heller. En inte alltför kvalificerad gissning är att de nämnda företagen inte har egna säljare utan köper tjänsten från någon av alla de oseriösa callcenters som vuxit upp i takt med att våra sociala skyddsnät monteras ner. Phonera skall ha en eloge för deras trakasserier har upphört.
Nu har jag skrivit till TELE2 för att ringa går inte. Ingen chef för säljverksamheten vill prata med mig säger de i växeln. För säkerhets skull skickade jag kopia till Sverker!

4 kommentarer:

Solnasnackar´n sa...

Märkligt att det inte går att RINGA till ett telefonbolag!
Tele2 har alltid varit jobbiga - jag är glad att jag bröt med dem för flera år sedan.

Anonym sa...

Bra att du kontaktar Sverker Olofsson! Jag har själv blivit trakasserad av Tele2 och senaste gången fick jag i örat : "NIX, det är ju bara en bluff, vet du inte det. Ha, ha!"
Hustrun har tjatat på mig att ringa Sverker. Jag gjorde faktiskt det för en tid sedan, men fick ingen kontakt då. Ilskan har så småningom runnit av mig och det blev inget mer försök. Att skriva är givetvis rätt väg. Hoppas man tar upp detta ämne!

Anonym sa...

Hej

Hur gör du kopplingen mellan oseriösa callcenters och nedmonteringen av det sociala skyddsnätet?
Tycker du det vore bättre om de som jobbar där skulle vara arbetslösa och få bidrag istället?

Lae i Nordtorp sa...

Hej!
Är det inte fantastiskt så bra allt har blivit sedan vi blev av med telemonopolet. Ägarnas ansvar blir mer oklart och alla har någon underentreprenör att skylla på när det strular. Näten förfaller och ägarna berikar sig. Mitt mail till Tele 2 har i alla givit det resultatet att jag enligt Björn Norgren på reklamationsavdelningen numera är inlagd i deras interna spärregister. Det tackar jag för.

Anonym!
Min koppling mellan dessa två otrevligheter gör jag dels av egna erfarenheter som dock har några år på nacken samt det rikhaltiga utbud av artiklar om callcenterverksamheter som figurerat i pressen genom åren.
Självklart är det inte min åsikt att det någonsin är bättre att leva på bidrag än att ha ett arbete. Men när arbetsmarknaden kärvar griper människor de halmstrån som uppenbarar sig. Det resulterar i att man accepterar de arbeten som finns. Många mindre seriösa företag ser då en möjlighet att utnyttja människors belägenhet. Då är det viktigt att dessa företag får ett tryck på sig att se till att personalen erbjuds kompletterande utbildning, god arbetsmiljö och anständiga garantilöner. Jag hoppas att även du inser att den tiden är förbi när arbetarna fick stå med kepsen i hand och tacka. Det vore bra om valfriheten utökades så att den inte inskränker sig till att dö i den rännsten man önskar.