26 februari 2009

Oscar Gren.

Ett par gamla vänners mamma var duktig på att framföra monologer och historier. Så här i efterhand ångrar jag naturligtvis att jag inte skrev ner eller spelade in för att bevara dem till eftervärlden. Efter ett samtal med en av kamraterna visade det sig att Uddevalla hembygdsförening fått mammans efterlämnade papper. Jag tog kontakt med Gunnar Klasson för att höra om han kunde hjälpa mig och i går var jag hos Gunnar ute på Gustafsberg och gick igenom dessa papper. Det visade sig då att det var hennes fars produktion av dagliga dikter i Kuriren under många år som föreningen fått. Hennes far var Oscar Gren en intressant man som jag som liten lärde känna som vaktmästare i Betelkapellet i Uddevalla. Han hade bl a varit sjöman, tjärkokare och kajstyrman. Följaktligen hade han som många andra i sin generation mängder av erfarenheter att bygga sin diktning på. På den korta tid som stod till buds hann jag naturligtvis inte läsa hundratals verser, men jag skummade allt och gjorde djupdykningar i ett antal som var extra intressanta. Jag minns Oscar, som gick bort 1953, som en snäll farbror och i verserna besannades denna bild av en humanitär och rättskaffens man som aldrig glömde sitt enkla ursprung. Lite avundsjuk blev jag också på hans i vissa stycken vassa penna som gjorde politiska attacker på ett vänligt sätt utan att budskapet blev lidande. På ett likadant sätt framförde han önskningar om ett bättre och mer kristet liv. Heder åt en sådan man. Han skrev under signaturerna 87 Qvest, Mor berättar, Kvesten och O G-n. Det jag sökte fann jag tyvärr inte men jag kan lova att jag hade några högtidstimmar med de gamla klippen ute på Gustafsberg. Inte blev det sämre av att jag blev bjuden på lunch av Anne-Marie och Gunnar på Krogen, tack för det. Vi hann dessutom med en lång pratstund och studiebesök i Gustafsbergstiftelsens arkiv och gamla badhus innan det var dags för kvällens berättarafton på Muséet. Jag har skrivit det förr och gör det igen. Mötesformen är genialisk och skulle kunna användas i många andra sammanhang. Dessutom träffar man en himla massa trevliga människor.

Inga kommentarer: