Jag är inte särskilt imponerad av Landstigets sjukvård över huvud taget, men vårdcentralens policy ger väl en del i övrigt att önska. Mumien har haft ont i halsen sedan julhelgen. Den trettonde januari fick hon en akuttid på vårdcentralen i Sandared. Efter en snabb titt i halsen ordinerades en tiodagarskur med antibiotika. Det hjälpte inte så i går kontaktades nämnda vårdcentral på nytt. Är det akut? Nej, men jag måste få hjälp. Då får du ringa i morgon för tiderna är slut idag. Kan jag inte få en tid i morgon? Nej, det medger inte reglerna. Är det inte akut får du ringa i morgon fem i åtta så får vi se om det finns någon tid då. Annars får du ringa på torsdag etc. Hade hon sagt att det var akut hade en tid ordnats omgående.
Är det en sådan service vi medborgare erbjuds är det nog hög tid för en förändring. Man skall väl inte behöva ljuga för att få hjälp med sina problem. Och i dessa tider då överutskrivning av antibiotika är hett stoff i media väntar man sig en försiktigare hantering av dessa läkemedel.
Använd våra skattepengar på bättre sätt än att bygga stiliga entréer o dyl.
2 kommentarer:
Exakt samma frustration beskrev en person för mig under förmiddagen. Han har haft ont i axeln en tid och ringde i morse till sin vårdcentral i Grebbestad (han bor där). Han kunde inte få en tid senare i veckan utan uppmanades att ringa i morgon bitti och eftersom han jobbar i Uddevalla blir ju detta problematiskt. Kan han alls åka till jobbet i morgon om han får en tid senare på dagen. Han var mycket frustrerad.
Det är ofta de mindre åkommorna som är frustrerande. Är man allvarligt sjuk blir man bra omhändertagen.
Skicka en kommentar