07 mars 2008

Påskliljor.

Under perioden mitten av april till mitten av maj, vill jag verkligen rekommendera ett besök i Fagerås, strax utanför Tranemo. Normala år är det under denna tid du får en fantastisk upplevelse genom att ströva omkring bland mer än en miljon påskliljor av 100-tals olika sorter.

Skapa ett hål i din planeringskalender kolla Fagerås hemsida och se när det är lämpligt att åka dit i år så lovar jag en naturupplevelse av högsta rang.

http://www.paskliljor.nu/


På hemsidan finns vägbeskrivning, info, bilder etc.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Dessa vackra planteringar får väl vara i fred för rådjuren. Rådjuren, i sig vackra, är annars ena riktiga finsmakare i den spirande vårgrönskan.

Lae i Nordtorp sa...

Rådjursstammen har minskat en hel del här men de är riktiga skadedjur ändå. Men här skall du få en riktig rådjurshistoria från sjuttiotalet. En söndag i början på hösten hade jag klippt vissna rosor i trädgården. Därefter åkte jag till Stockholm och var hemma först på torsdag kväll. Då fick jag en utskällning av hustrun som hade laddat hela veckan. Varför klippte du av de fina rosorna i söndags. Jag klippte bara vissna röda sa jag. Då är det pappa kontrade hon och ringde upp den förmodade syndaren. Även han bedyrade sin oskuld och ilskan bedarrade. På natten blir jag väckt av hustrun som säger att det är någon som är ute i trädgården och visslar. Jag tog en ficklampa tryckte den mot rutan och lyste ut genom fönstret. Då föll alla bitar på plats. Där stod sex rådjur och åt upp resten av rosorna. Tydligen var röd Nina Weibull godast följd av gula som jag inte kan namnet på men Peace dög först när de andra var slut. Annars är rekordet för antal rådjur från 1996 och lyder på 16 stycken vid samma tillfälle. Men de nöjde sig med gräs på åkern.

Anonym sa...

Inget roligt att bli orättvist beskylld, det förstår jag, men.. visslade rådjuren??
När vi ändå är inne på vilt, så minns jag en gång på 80-talet en "hjord" på 14 älgar som stod i en havreåker och mumsade (på Muskö i stockholms skärgård).
Älgarna åt gärna våra äpplen. De slet och drog i träden och käkade gärna nyplockad frukt som inte hunnit bli inburen utan stod i en korg vid källardörren.
Har f.ö. ett par goda älghistorier, men kan ju inte tynga din blogg med dem.

Lae i Nordtorp sa...

Jo så är det, rådjuren låter som de visslar. Men bockarna skäller som ilskna hundar. De har god hörsel men verkar se dåligt. Så när man kommer i motvind kan man komma riktigt nära.
I övrigt är det bara roligt med goda historier så skriv gärna!!