31 mars 2008

Vi har haft tillstånd.


Jag hittade i gömmorna ett tillstånd att idka brännvinsbränning i Nordtorp från 1848. Tyvärr var det begränsat till en femtonmånadersperiod, men Whiskey skall ju tillverkas på Irland och Whisky i Scotland så det behövs inget tillstånd i dessa tider med obegränsad rörlighet inom EU. Jag säger som en gammal Irländare jag träffade-- if you can´t beat them, join them. 1848 var huset redan 30 år och det innebär att nuvarande väggar firar 190-årsjubileum i år. Undrar om all restaurering är klar till 200-årsdagen? I så fall lovar jag att det blir fest. Klicka på tillståndet så går det att läsa.
Jag hade tänkt såga upp (nu var jag oavsiktligt riktigt rolig) ett omkullblåst äppleträd i dag, men kroppen ville inte deltaga så det får bli någon mindre kalorikrävande sysselsättning såsom administration och hushållsarbete.

Vet ni förresten att Sveriges äldsta frimärken kallas skillingtryck?

Inga kommentarer: