11 mars 2008

Varm korv

Under sjuttiotalet fanns det en korvautomat vid en av perrongerna på Hallsbergs järnvägsstation. Jag har aldrig sett något liknande varken förr eller senare. Inte nog med att det var en fascinerande maskin, det var god korv också. Funktionen var ungefär som följer: Efter myntinkast rasslade det och lät i maskinen. Därefter kom det ut ett ljummet korvbröd i en liten påse tätt följd av en cylinder med lock i storlek ungefär som en cigarrförpackning. I den låg en varm korv och som bonus rasslade det en gång till och ut kom en påse med senap och en dito med ketchup.
Det var alltid kö vid automaten och den fungerade varje gång jag bytte tåg, därför har jag funderat över varför det inte fanns dylika maskiner på andra ställen. Svaret är nog dålig lönsamhet eller att den inte ingick i kärnverksamheten. I kärnverksamheten ingår fortfarande såväl apelsiner som vindruvor.

2 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Kan inte låta bli att berätta om egna automatminnen. Uppväxt på Strömstadsvägen med Järnvägen, banvallarna, bussgaraget och Skansberget som lekplatser.Hade klasskamrater som bodde både i det gula huset bredvid Centralhotellet och det gröna som nu är rivet och blir seniorbostäder. Mitt emot systemet, det sa mig inte så mycket då, men på utsidan av systembolaget satt en varuautomat. Med kondomer. Gissa om vi skrattade ihjäl oss när vi någon enstaka gång fick se någon handla från automaten! Idag kan jag tänka att det var ju en bra placering....

Lae i Nordtorp sa...

Centralhotellet bodde jag på flera gånger efter jag flyttat till Borås. Jag jobbade kvar i Uddevalla ett drygt år efter flytten.