10 juni 2008

Morötter till hästen.

Innan vi fick dagens registreringsnummer till våra bilar var jag "P-bonne", närmare bestämt PA 18435. Att jag kommer ihåg numret beror nog mest på att skylten hänger kvar över hyvelbänken i ladugården. Till historien, Jag hade varit med nämnda bil i Malmö på ett sammanträde. Efter mötet skjutsade jag en kollega till järnvägsstationen för vidare transport mot 08-området. På väg mot motorvägen kör en bil upp jämsides, chauffören tutar och gestikulerar. Jag trodde han ville uppmärksamma mig på något fel så jag stannade. Ut ur den andra bilen kom en, med min förutfattade mening, typisk skåning. Ursäkta jag stoppar dig sa han. Men är du möjligtvis från Borås? Det kunde jag ju inte neka till. Vet du var polishusets parkering i Borås ligger? Även här fick han ett jakande svar. Då kom följande harang. Jag har en dotter som jobbar på polishuset och hon har en häst, hästar gillar morötter och jag har ett grönsakslager. Kan du ta med en säck och ställa på parkeringsruta 17 vid polishuset får du 20 kr. Jag stod där som en fågelholk och undrade om han drev med mig. Hur får jag tag i dottern undrade jag. Det behöver du inte för hon ser säcken när hon parkerar i morgon. Artig som alltid tog jag med säcken fick tjugo kronor, körde till Borås och levererade på anvisad parkeringsplats. Huruvida morötterna kom hästen till del är jag inte informerad om, men på den tiden var det kanske ingen som vågade stjäla på Polisens parkeringsplats.
Hade det varit i dag hade jag säkert blivit gripen för utplacerande av bomb. Men numera ser man inte på registreringsskylten att jag är från Borås så situationen hade aldrig uppstått.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så härligt att få sig ett gott skratt på tisdagsförmiddagen!

Anonym sa...

En underbart rolig historia. Synd att det förmodligen aldrig går att få reda på hur det gick med morötterna.

Solnasnackar´n sa...

Det var en jäkligt bra story!