07 juni 2008

Slåttern klar hos oss.

Jag har försökt hänga med och dokumentera årets rekordtidiga slåtter. Här är länken. http://picasaweb.google.com/nordtorp.pp.se/SlTter
Trots att vi fick en regnskur under eftermiddagen är det nu färdigt på vår åker men jag hör att Hans-Olof i kvällsskymningen har satt igång att klippa nya. Man måste passa på när vädrets makter är på gott humör och kvalitén på gräset fortfarande är god. Tänk så många hästar som framåt hösten kommer att bli glada för hans arbetsinsatser idag. Regnet torkade genast upp som tur var, skam annars så torrt som det är. Finns det inte ett gammalt ordspråk förresten som säger att regnet är bra för mina potatis och grannens torra hö? Jag försökte fotografera humlor i en Spirea men det var inte lätt. Jag har nog kastat 20 foton men några är med på slåtterlänken. På vår datakammare är det nu över 30 grader så nu drar jag mig tillbaka till vardagsrummets trygga famn.

3 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Jag blir glad av att någon balar fortfarande! Tycker de vita stora eländena längs vägarna förfular.
DU lyckade ju fint med humlorna, jag fick min i sista stund;-) På väg ur fotot. Hade spirean inte varit så massiv skule den fått bo hos mig, men jag har för litet. Den Blå bergsavallmon är underbar, jag får inga i år men ser att fjolårets släppte frö så om jag har riktig tur får jag nästa år!

Lae i Nordtorp sa...

Hej igen.
Jag lovade ju fler lupiner senare. Vi brukar ha många fler lupiner, men mumien har andra planer för ängarna. Då sprider sig hundkäxet i stället. Inte populärt hos bondens far. Torkan gör väl sitt i år också.

Anonym sa...

Jag tycker också att det är vackrare med höbalar och hövolmar, än med höbollmar.
Även om det finns gröna sådana ibland.
Som om de skulle vara snyggare!?