06 juni 2008

Nordtorps förskola.

Här i Nordtorp har vi verkligen en skön miljö för dagisbarnen. En bild tagen från kultplatsen vid källaren understryker det påståendet. Till vänster ligger gamla småskolan som numera är privatbostad och till höger bakom träden ligger "Storskolan"som inhyste 5:e och 6:e klass och nu varit nedlagd som skola i många år. Där bodde även lärarna. På den tiden var det sk B-skola där 2 årskurser gick tillsammans. Mellan skolorna lite längre ner höll 3:dje och 4:de till. Där fanns även pojkslöjden.
För några år sedan kläckte en intelligent person, från det politiska lägret, idén att använda skolan som dagis i stället för att bygga nytt någon kilometer härifrån. Det glädjer mig när det kommer bra initiativ från oväntat håll. Synd bara att de var något sent ute så därför fick våra barn aldrig förmånen att gå på det fina dagiset. Tänk så mycket restid som dessutom hade sparats. Men vi gläds med de familjer vars barn har förmånen att leka och lära i en lugn miljö med djur och natur in på knutarna.
Jag undrar om det finns fler sådana idyller i vårt avlånga land?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja bevare oss väl!
Det var väl häromåret vi gick i skolan där?

Månica Grandin sa...

-59 o -60 gick jag klass 1-2 i lilla huset o sedan klass 3-4 i stora huset. Mina bästa skolår. Karin Andersson o Kerstin Larsson hette mina lärare. Fanns ingen skolskjuts, bara att promenera i alla väder o det var ganska långt. Vi gick även halva lördagarna o det gjorde vi i 8 år.