23 juni 2008

Änglavakt?

Det var första dagen på Mumiens semester i dag. Vädergudarna hade inte uppmärksammat det utan vräkte ner regn i kopiösa mängder och träden låg dubbelvikta i blåsten. För att göra det bästa av dagen åkte vi på inköpsrunda i byggvaruhusen. Det tajmades inte bättre än att vi lyckades påbörja hemfärden i värsta rusningstrafiken. När vi kommer till rondellen vid Viaredsmotet var det en bil som tvärnitade framför oss och gav bilen efter oss möjlighet att köra in i vårt bakparti. Om vi fick några Whiplashskador får väl framtiden utvisa, men rejält omskakade blev vi. Damen som körde på oss fick sina krockkuddar utlösta och det var säkert ingen trevlig upplevelse det heller. Jag trodde det tagit eld i hennes bil, men det var väl utlösningsladdningen som skapade röken.
Nu frågar jag i känd Sverkeranda "får det vara så här?" I den här rondellen smäller det flera gånger i veckan och orsaken kan av oss amatörer härledas mycket enkelt. Sikten är skymd vid infarten till rondellen, dessutom har vägverket lyckats med konststycket att ytterligare försämra den genom att sätta upp ett avbärarräcke med avbländningsskydd så det inte syns om någon är inne i rondellen förrän man kommer in själv. Nu säger säkert vän av ordning att bilisterna kör för fort och det gör de också. Men sikten är likaväl skymd och det kanske de inte förväntar sig efter en motorvägsavfart.
Det positiva i olyckan var i alla fall att vi tre som var inblandade fick bekräftat att vår tid inte är ute än och att våra änglar är på alerten.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas verkligen att ni slipper framtida men!
Jag råkade ut för något liknande 1995, då jag blev påkörd bakifrån (själv stillastående vid trafikljus med rött sken)på E6:an vid Torp. Det var innan alla rondellerna var klara. Det gick ganska bra och jag fick inte någon skada.

Lae i Nordtorp sa...

Hej Rolf!
När chocken gått över tror jag att vi klarade oss ganska bra. Jag tycker normalt att det är bra med rondeller men den här och den i Knalleland är kanske lite dåligt planerade.

Jens sa...

Jag kan inte låta bli, hade ni kaffe med Er?